Jak pomóc osobie/dziecku w kryzysie psychicznym?

Jeśli zauważasz w swoim otoczeniu osobę/ dziecko u którego podejrzewasz kłopoty natury psychologicznej, nie zwlekaj z interwencją, poszukaj wsparcia.

Najważniejsze jest zdiagnozowanie problemów osoby/dziecka w obszarze zdrowia psychicznego na możliwie jak najwcześniejszym etapie.

Dlatego, gdy tylko zauważysz jakieś niepokojące objawy w zachowaniu takiej osoby zastosuj metodę 4 zetek.

Zauważ.

Powiedz o faktach i o tym, jakie emocje one w Tobie wywołują – przykładowa reakcja  „Zauważyłam/em, że w ostatnich dniach jesteś bardzo smutna/y i że często płaczesz. Martwię się o Ciebie.”

Zapytaj.

Zaproś osobę/dziecko do rozmowy, zadając pytania – np. „Czy możemy porozmawiać o tym, co się u Ciebie dzieje? Czy jest coś, co mogę zrobić albo co wspólnie możemy zrobić, żebyś poczuł/a się lepiej?”

Zaakceptuj.

To, co usłyszysz, może być dla Ciebie trudne lub niezrozumiałe. Możesz postrzegać daną sytuację inaczej niż Twoje dziecko/osoba z którą rozmawiasz. Nie przedstawiaj kontrargumentów, nie przekonuj, że rzeczywistość wygląda inaczej, niż dziecko o niej opowiada. To bardzo ważne, żeby zaakceptować wszystko, co usłyszysz – np. „Słyszę, że tak siebie widzisz i wyobrażam sobie, że jest Ci z tym bardzo trudno.”

Zareaguj.

Kiedy dostrzegamy problemy osoby w potrzebie/dziecka, chcemy mu pomóc szybko i skutecznie. To naturalna reakcja, tzw. odruch korygowania. Najlepiej jednak zapewnić osobie/dziecku fachową pomoc, umawiając je na wizytę u psychologa, kontaktując się ze szkołą, a w przypadku osoby dorosłej oferując pomoc w zorganizowaniu wizyty u psychologanp. „Choćbym w tej chwili nie wiedział/a jak Ci pomóc, znajdę kogoś kto zrobi i będę w tym razem z Tobą.

Jeśli nie wiesz jak postąpić w takiej sytuacji, co doradzić, jak rozmawiać z osobą w kryzysie psychicznym skorzystaj z pomocy specjalistów działających w telefonach zaufania

Telefony wsparcia

Fachową, bezpłatną pomoc psychologiczną 7 dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę, uzyskasz dzwoniąc pod numer:

  • 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • 800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mogą dzwonić również osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci
  • 800 12 00 02 – ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
  • 112 – numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.

W nagłej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia:

  • dzwoń pod numer alarmowy 112
  • dzwoń na pogotowie ratunkowe 999
  • udaj się na najbliższą izbę przyjęć w szpitalu, w którym znajduje się oddział psychiatryczny dla dzieci
  • udaj się na SOR (szpitalny oddział ratunkowy) w szpitalu, w którym znajduje się oddział psychiatryczny dla dzieci.

Pamiętaj! W takich okolicznościach nie potrzebujesz skierowania do szpitala.

Źródło: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/poradnik-pacjenta-jak-pomoc-dziecku-w-kryzysie-psychicznym,8482.html

Tu znajdziesz wykaz placówek I, II, III stopnia referencyjnego gdzie znajdziesz placówki najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.

https://pacjent.gov.pl/artykul/leczenie-psychiatryczne-mlodziezy-i-dzieci

Osoby zainteresowane więcej informacji mogą znaleźć w Magazynie Ze Zdrowiem publikowanym przez NFZ, Nr 5 porusza temat Zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.