Jeśli zauważasz w swoim otoczeniu osobę/ dziecko u którego podejrzewasz kłopoty natury psychologicznej, nie zwlekaj z interwencją, poszukaj wsparcia.
Najważniejsze jest zdiagnozowanie problemów osoby/dziecka w obszarze zdrowia psychicznego na możliwie jak najwcześniejszym etapie.
Dlatego, gdy tylko zauważysz jakieś niepokojące objawy w zachowaniu takiej osoby zastosuj metodę 4 zetek.
Zauważ.
Powiedz o faktach i o tym, jakie emocje one w Tobie wywołują – przykładowa reakcja „Zauważyłam/em, że w ostatnich dniach jesteś bardzo smutna/y i że często płaczesz. Martwię się o Ciebie.”
Zapytaj.
Zaproś osobę/dziecko do rozmowy, zadając pytania – np. „Czy możemy porozmawiać o tym, co się u Ciebie dzieje? Czy jest coś, co mogę zrobić albo co wspólnie możemy zrobić, żebyś poczuł/a się lepiej?”
Zaakceptuj.
To, co usłyszysz, może być dla Ciebie trudne lub niezrozumiałe. Możesz postrzegać daną sytuację inaczej niż Twoje dziecko/osoba z którą rozmawiasz. Nie przedstawiaj kontrargumentów, nie przekonuj, że rzeczywistość wygląda inaczej, niż dziecko o niej opowiada. To bardzo ważne, żeby zaakceptować wszystko, co usłyszysz – np. „Słyszę, że tak siebie widzisz i wyobrażam sobie, że jest Ci z tym bardzo trudno.”
Zareaguj.
Kiedy dostrzegamy problemy osoby w potrzebie/dziecka, chcemy mu pomóc szybko i skutecznie. To naturalna reakcja, tzw. odruch korygowania. Najlepiej jednak zapewnić osobie/dziecku fachową pomoc, umawiając je na wizytę u psychologa, kontaktując się ze szkołą, a w przypadku osoby dorosłej oferując pomoc w zorganizowaniu wizyty u psychologa – np. „Choćbym w tej chwili nie wiedział/a jak Ci pomóc, znajdę kogoś kto zrobi i będę w tym razem z Tobą.
Jeśli nie wiesz jak postąpić w takiej sytuacji, co doradzić, jak rozmawiać z osobą w kryzysie psychicznym skorzystaj z pomocy specjalistów działających w telefonach zaufania
Telefony wsparcia
Fachową, bezpłatną pomoc psychologiczną 7 dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę, uzyskasz dzwoniąc pod numer:
- 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- 800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mogą dzwonić również osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci
- 800 12 00 02 – ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
- 112 – numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.
W nagłej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia:
- dzwoń pod numer alarmowy 112
- dzwoń na pogotowie ratunkowe 999
- udaj się na najbliższą izbę przyjęć w szpitalu, w którym znajduje się oddział psychiatryczny dla dzieci
- udaj się na SOR (szpitalny oddział ratunkowy) w szpitalu, w którym znajduje się oddział psychiatryczny dla dzieci.
Pamiętaj! W takich okolicznościach nie potrzebujesz skierowania do szpitala.
Tu znajdziesz wykaz placówek I, II, III stopnia referencyjnego gdzie znajdziesz placówki najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.
https://pacjent.gov.pl/artykul/leczenie-psychiatryczne-mlodziezy-i-dzieci
Osoby zainteresowane więcej informacji mogą znaleźć w Magazynie Ze Zdrowiem publikowanym przez NFZ, Nr 5 porusza temat Zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży